vlak_studenka_sobota_192.jpgŽelezniční trať z Prahy do Krakova byla v pátek svědkem nejhorší vlakové nehody v Česku od roku 1995. V obci Studénka na Novojičínsku v 10:30 hodin vlak EuroCity Comenius jedoucí stotřicekilometrovou rychlostí narazil do spadlého silničního nadjezdu. Nehoda si vyžádala sedm obětí, dalších 67 lidí bylo zraněných.

Lidé byli převezeni do šesti nemocnic, v sobotu odpoledne v nich bylo 33 lidí, stav některých byl i nadále vážný. Část pacientů zraněných při srážce vlaku se spadlou mostní konstrukcí by měla být propuštěna do domácího léčení v neděli.

Policie už zná jména šesti zemřelých. Jsou mezi nimi čtyři Češi, dvě ženy a dva muži, dále jedna Polka a jeden muž ukrajinské národnosti. Neznámá zůstává identita ženy, která je sedmou obětí tragické havárie. Policisté se domnívají, že pochází se severní Moravy, musí ale ještě provést test DNA.

Odklízení trosek bude trvat několik dní

Odklízení následků nehody přítomní v pátek večer odhadli na čtyři dny. Situace se ale ještě zkomplikovala. Dráhy totiž na žádost kriminální policie v sobotu mezi druhou a třetí hodinou ráno přerušily práce na odklízení trosek. S lokomotivou a třemi vagony, které skončily pod mostní konstrukcí, se nesmělo hnout proto, aby nebylo zmařeno vyšetřování příčin nehody.

"Mohli jsme odklidit jeden vůz, který byl poničený, ale nebyl přímo v kontaktu s mostní konstrukcí," řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Železničáři musí celkem odklidit trosky téměř 90 tun těžké lokomotivy, dvou velmi vážně poškozených vozů a dalších dvou vykolejených vozů. Bude také nutné odklidit velkou mostní konstrukci, která podle informací HN váží 500 tun.

Práce na odstraňování následků se rozeběhly zase v sobotu kolem poledne. Policejní vyšetřovatelé postupně dál prohlížejí zřícenou mostní konstrukci a předávají ČD další místa k odstranění následků.

V sobotu odpoledne už měli železničáři odklizené dva vagony a pracovali na třetím ze čtyř, které vykolejily. Zároveň rozřezávali mostní konstrukci a její jednotlivé části odtahovali hasičským tankem. Stále si ale neví rady, co s pětisettunovým monolitem. 

Kdo je viník?

Místo tragické nehody u StudénkyZa neštěstí může podle Českých drah stavební firma ODS-Dopravní stavby Ostrava, která most stavěla. O stavebních pracích totiž podle železnice nikoho neinformovala. Za normálních okolností by zde byla omezena rychlost, tvrdí mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Redakce HN zjistila, že nehodu mohla zavinit ještě jiná firma, než ODS-Dopravní stavby Ostrava. Manipulaci s mostem totiž subdodavatelsky prováděla společnost BÖGL a KRÝSL.

Čtěte více

První vagon za lokomotivou byl po nehodě zcela zdemolován, další dva přes něj přeletěly mimo kolejiště a vykolejil i čtvrtý vůz, popsali hasiči. Podle jejich vyjádření se na stavbě mostu dva dny nic nedělo, dělníci se prý před několika dny pokusili konstrukci přetáhnout přes kolejiště, což se jim ale nepodařilo a staveniště opustili. Konstrukce prý spadla samovolně, bez cizího přičinění.

Čtěte dále

Místo tragické nehody u StudénkyO tom, jak přesně k nehodě došlo, panovaly několik hodin nejasnosti. Strojvůdce, který se po spuštění ruční brzdy zachránil skokem do strojovny, uvedl, že z dálky viděl, jak se most "hýbe". Konstrukce se pak zřítila a vlak, který už nebylo možno zabrzdit, do ní narazil. Podle původních informací se most zřítil přímo na jedoucí soupravu.

Na místo nehody dorazili český předseda vlády Mirek Topolánek i jeho polský protějšek Donald Tusk. Topolánek si myslí, že na vině je stavební firma, která prováděla rekonstrukci mostu. Prokázat to ale bude muset standardní vyšetřování policie a Drážní inspekce, řekl současně premiér novinářům v místě události.

PŘEHLEDNĚ: Speciál iHNed.cz o vlakovém neštěstí u Studénky

Stejně vážně jako Češi prožívají tragédii Poláci. Tamní média plní fotografie zničených vagonů. Poláci také vydali několik telefonních čísel, na které mohou volat příbuzní pasažérů. Nehoda se dostala i na přední pozice internetového zpravodajství serverů CNN či BBC.